ברוב פאר והדר: מעמד חג הסמיכה השנתי

עשרות רבנים חדשים, אברכים נרגשים בני משפחותיהם וידידיהם התכנסו למעמד ‘חג הסמיכה’, ערב חגיגי ורב רושם בו הוענקו תעודות ‘סמיכה’ על ידי ועד ההסמכה של ‘למען ילמדו’, ברוב פאר והדר.

בראש המעמד שנערך ברוב פאר והדר כיבדו בנוכחותם רבני ‘ועד ההסמכה’ של ‘למען ילמדו’, הגאונים החסידים השלוחים הרב אלי’ יוחנן גורארי’ רב העיר חולון וחבר בי”ד רבני חב”ד, הרב חיים שלמה דיסקין רב העיר קרית אתא, הרב דב טברדוביץ’ מו”צ בכפר חב”ד. כמו כן כיבדו את המעמד הרב ציון כהן רב העיר אור יהודה, הרב פנחס אלטהויז רב שכונה וראש מחלקת נישואין ברבנות חולון, הרב יוסף אברהם פיזם רב קהילת חב”ד קרית שמואל, והמרא דאתרא של כפר חב”ד הרב מאיר אשכנזי.

היו שם תלמידים מכל רחבי הארץ – מחיפה שבצפון ועד באר שבע ואופקים שבדרום. כמעט לכל קהילה חב”דית היה נציג, שכן בין מקבלי תעודות ההסמכה היו תלמידים שסיימו קורסים שהתקיימו במרחב הוירטואלי בתקופה האחרונה.

המעמד נפתח על ידי המנחה הרה”ח יוסף יהודה ליפש, מנהל בית חב”ד רמת אביב ג’ ובעצמו מסיים בהצלחה כמה ממסלולי ‘למען ילמדו’, שבירך את הנוכחים ב’מזל טוב’ לרגל קבלת התעודות. הרב ליפש דיבר בשבח הלומדים שהשקיעו מזמנם לעמול ולהתייגע בתורה במשך תקופה ארוכה, תוך עמידה בכור המבחן, ובשבח נשותיהם שהקריבו זמן אישי שלהן, תמכו, גיבו ועודדו את בעליהם לפנות זמן יקר ללימוד התורה.

מנכ”ל ‘למען ילמדו’ הרה”ח זוהר יהושוע פתח את המעמד המפואר באמירת פרקו של הרבי מלך המשיח, ולאחריו דיבר ראשון נציגי התלמידים הרה”ח אביגדור דיקשטיין, קצין בכיר בצה”ל, שהודה נרגשות ל’למען ילמדו’ ותיבל את דבריו ב’ווארט’ על-דרך הצחות שנוגע למסיימי לימוד הלכות ‘איסור והיתר’ – שחסיד הוא ‘דבר שאינו בטל’ אלא רק משפיע ו’נותן טעם’ בכל מקום בו הוא נמצא.

המרא דאתרא דכפר חב”ד הגה”ח מאיר אשכנזי העלה על נס את שמחתו על כך שהמפעל האדיר ‘למען ילמדו’ הוא פרי עמלו ופיתוחו של יו”ר ‘למען ילמדו’ הרה”ח ישראל מעל, תלמידו בשבת תחכמוני בישיבת חסידי חב”ד ליובאוויטש בצפת. במשא תורני עמוק בנושא “קדושת שביעית” – חידד הרב אשכנזי את המעלה והכח המיוחד שיש ל’רב’ להנחלת קדושה בעולם, ביחד עם האחריות שרובצת על כתפיו, ובירך את הרבנים החדשים בהצלחה רבה.

כעת עלה לדבר נציג מיוחד של התלמידים המסיימים – הרה”ח דוד קפלן, מנהל בית חב”ד נווה-חוף בראשון לציון, שסיפר לנוכחים שהקשיבו מרותקים כיצד בזכות הלימוד המסודר של קורס ‘רב בית כנסת’ ב’למען ילמדו’ בחברותא יחד עם אחד מבאי הבית חב”ד, זה גרם לו לברכה רוחנית – להפוך ולשנות את אורח חייו לחסיד מן המנין ולנהוג במנהגי חב”ד, והביא לבית חב”ד ברכה גשמית – לתרום את המעון החדש!

במרכז המעמד החגיגי ציפתה לקהל הפתעה – ‘פרסום ראשון’ מהקלטת ‘יחידות’ עם הרבי מלך המשיח של הרה”ח פישל ג’ייקובס. הרב ג’ייקובס קיבל דחיפה אישית מיוחדת מהרבי ללמוד ‘סמיכה’ למרות קשיי השפה – והצליח לעמוד במטלה, תוך שהפך לרב בתי סוהר ובעקבות כך הוציא לאור ספרים של הלכה והדרכה בעשרות אלפי עותקים בעולם כולו. בסיום ההקרנה – עלה הרב ג’ייקובס בעצמו לדבר בפני הנוכחים, ועורר על כך שכל אחד ואחד שייך לעשות ‘סמיכה’ ואין מה להתפעל מאף קושי שעומד בדרכו.

הגה”ח הרב אלי’ יוחנן גורארי’, רב העיר חולון ומרבני בית דין חב”ד וראש ‘ועד ההסמכה’ של ‘למען ילמדו’, שחזר מבית חיינו 770 והיה אורח הכבוד של ‘חג הסמיכה’ של ‘למען ילמדו’ בשכונת המלך קראון הייטס – שיתף את הנוכחים בתחושותיו המרוממות ועל הזכות הגדולה להיות שותף ראשי בפרוייקט העולמי של ‘למען ילמדו’ מאז הוקם, על המפנה ההיסטורי שהתרחש על ידי ‘למען ילמדו’ שגורם לכך שאלפי אברכים זוכים ללימוד מסודר ויסודי, להעמיק באהלה של הלכה ולהיבחן ולקבל תעודות בשלל תחומים ונושאים חשובים בבית היהודי ובעולם היהודי.

הרב גורארי’ עורר את הרבנים החדשים להתייעץ תדיר עם רבנים ותיקים ומנוסים, ועל כך שרב צריך שלא להתבייש לומר ‘איני יודע’ כאשר התשובה לא ברורה לו דיה, ולאחר מכן לגשת לברר את ההלכה ולחזור אל השואל שיקבל מענה נכון וברור.

הגה”ח הרב חיים שלמה דיסקין, רב העיר קרית אתא ומרבני ‘ועד ההסמכה’ של ‘למען ילמדו’, בירך את כל המשתתפים, ונשא דברי הדרכה יסודיים הנוגעים למתן תשובות על ידי הרבנים. הרב דיסקין חידד בסיפורים מעניינים מחיי השליחות אצלו בעירו, את החשיבות של ה’חלק החמישי בשולחן ערוך’, אותו חלק בלתי כתוב שעל כל רב לאמץ – לברר ולבדוק את הרקע של השואל, מעמדו ומצבו בענייני תורה ומצוות, וכך לענות לו בחכמה כהלכה.

את גלריית הדוברים הנכבדים חתם ראש המכון הרב ישראל מעל, שהודה נרגשות לרבנים שמלווים את המכון בעצה ובמעש, בירך את המסיימים מקבלי תעודות ה’סמיכה’, וחשף בפני הקהל את השולחן ערוך החדש מהדורת ‘למען ילמדו’ – על הלכות איסור והיתר, עם מעלות רבות המסייעות ללימוד ישר ובהיר, שולחן ערוך ראשון בסדרה שתלווה את הלימודים ב’למען ילמדו’.

לסיום האירוע, אותו ליווה בצלילים ובשירה הרה”ח איתן מזרחי, נעמדו כל המוסמכים החדשים לתמונה גדולה ותעודותיהם בידיהם, כאשר בשורה הראשונה יושבים הרבנים המסמיכים והרבנים המרצים ב’למען ילמדו’, וכולם יחד בשמחה ובאושר על הזכות הנפלאה להיות לומדים ומלמדים את התורה הקדושה, ומתכוננים לשמוע תורה חדשה מפיו של מלך המשיח.

ליעוץ אישי, השאר פרטים